25 april 2009

Portalen Mācību materiāli #2

Om man går på Pec mācību priekšmeta och sen tar Literatūra så kan man hitta en del intressanta litterära texter, bland annat texter som är adapterade så de ska vara lättare att läsa: Latviešu literārie darbi, adaptēti lasīšanai (det går inte att länka rakt in på sajten). (eller testa)

Så här kan det se ut:

Jānis Rainis (1865. – 1929.)

Rainis lasītājiem pazīstams kā dzejas un lugu meistars. Pazīstamākie darbi – lugas “Jāzeps un viņa brāļi” , “ Zelta zirgs”, “Pūt, vējiņi!” u.c., dzejas izlases “ Tālas noskaņas zilā vakarā”, Klusā grāmata” u.c. Rainis nodarbojies arī ar tulkošanu, ir tulkojis gan Puškina “ Borisu Godunovu”, gan Gētes “ Faustu”, gan Ļermontova “ Dēmonus”. Raiņa prozas darbi ne ar ko īpašu neizceļas. Tiesa, Rainim un Aspazijai Pleskavas un Kastaņolas trimdas laikā radās doma kopīgi uzrakstīt romānu, taču tā netika realizēta.

Stāsts “ Spītnieks”, ar kura fragmentiem varat iepazīties, radies Slobodskas trimdas laikā 1900.gadā .



Spītnieks (spītīgs cilvēks)


Parastā omulībā saviesīgs vakars (vakars, kas sapulcē viesus, ciemiņus ) pie Juratiem pašlaik iet uz beigām. Ap ēdamgaldu sēd vairs tikai nedaudzas personas, tēju dzerdamas, pa lielākai daļai kundzes. Vīrieši jau ķērušies pie sava īstā sabiedriskā uzdevuma – pie kārtīm; kundzes un jaunkundzes atšķīrušās namamātes istabā. Jaunieši slaistās (staigā bez īpaša mērķa) šur tur gan pīpodami (pīpēdami) , gan domādami, kur vēl dabūt kādu alus buteli (pudeli) , un stāsta jaunākos jokus no Aleksandra bulvāra un no attālākām ielām.

“ Jaunkundžu cienītāji” (tie, kuriem patīk jaunas sievietes) iespraukušies (iespiedušies kā pilnā transporta līdzeklī) dāmu galā un joko par acīm, puķēm, skuķiem (jaunām meitenēm) , brūtgāniem un citām mīlestības lietām; par to, kuri ļaunāki: vīrieši vai sievietes? Gandrīz dzirdami žāvājas (cilvēki žāvājas, kad grib gulēt) garlaicības (garš laiks – laiks, kad nav ko darīt) pūķis (briesmonis) . Bet tam visam pāri skan jautri smiekli līdz pašai istabai ar tējas galdu.

Inga kommentarer: